1998:15

av Britta Olinder och Marianne Pettersson

om Svenska kyrkans ansvar för skolan

KMot 1998:15

I utredningarna för den nya kyrkoordningen nämns skolan knappast. Skolan är Sveriges största arbetsplats och den enda plats där vi som kyrka kan möta alla ungdomar och där alla ungdomar borde få chansen att möta kyrkan. De är blivande konfirmander, blivande dopföräldrar - helt enkelt Sveriges blivande vuxna som vi har möjlighet att möta i skolan under de år de unga skapar sina värderingar. Detta är en livsviktig möjlighet för kyrkan, som vi inte har råd att missa. Kyrkan måste finna nya vägar och göra kraftiga satsningar på det som är väsentligt.

I stiften har man idag genom det s.k. främjaransvaret ansvar för sjukhus, regementen, fängelser, det finskspråkiga arbetet m.m., men inte för skolan. Utan aktivt arbete bland skolbarn och skolungdomar missar kyrkan generationer av kyrkotillhöriga.

I tider av vikande konfirmandfrekvens är det särskilt viktigt att finna nya vägar att möta och beröra barn och ungdomar. Skolan borde vara en självklar del av kyrkans ungdomsarbete och undervisningsansvar. Det handlar om diakoni, mission, undervisning och gudstjänst för Sveriges unga.

Vad gör kyrkan av detta ansvar i den slutliga versionen av kyrkoordningen?

Mot denna bakgrund hemställs att kyrkomötet beslutar

att som sin mening uttala att kyrkans ansvar för skolan på nationell, regional och lokal nivå skall ges tydliga uttryck i den nya kyrkoordningen.

Göteborg den 16 juni 1998

Britta Olinder Marianne Pettersson